נזקי קרינת השמש בקיץ: איך להנות מהשמש ולא להיפגע

עונת הקיץ החלה ואיתה גם חשיפה מרובה לשמש. השמש הנו סמל החיים. הגוף של בן-אדם זקוק לחשיפה לשמש לצורך היווצרות ויטמין D העוזר לבניית עצמות, מערכת עצבים ועוד.

אך יחד עם זאת קרינה מהשמש, שהיא למעשה קרינה אולטרה סגולה (UV) מהשמש, המעניקה לעורינו שיזוף יפה, עלולה גם לפגוע בגוף האדם: קרינה חזקה יכולה לפגוע ברשתית העין, חשיפה לא מבוקרת לשמש עלולה לגרום לסרטן העור. לכן חשוב מאוד לדעת היכן נמצא קו דק בין יתרונות והנאה מהשמש לנזקים של הקרינה.

האם שיזוף זה טוב?

שיזוף יכול להראות מאוד אטרקטיבי ויפה. גוף שזוף נראה יותר חטוב ובריא על פניו. אך בפועל, שיזוף הינו התמודדות של עור האדם עם הקרינה על-סגולה של השמש. קרני השמש חודרים לתוך העור ומשנים את מבנה התאים. בעקבות כך, העור משנה את DNA שלו, מייצר הורמון מלנין (melanin) שמשנה את צבע העור לכהה יותר.

מהן הנזקים של קרינה UV מהשמש.

קיימות מספרי סוגי קרינה מהשמש. קרינה מסוג UVC – הינה קרינה "רחוקה". היא מסוכנת מאוד אך למזלינו זאת קרינה שלא מגיעה לפני כדור הארץ כלל וקרניה נשפגים ומתפזרים עוד בשכבת האטמוספירה.

שני סוגים אחרים של קרינה UVA ו-UVB נחשבים והוכחו כגורמים העיקריים לסרטן העור.
קרני UVA הן אלה החודרות עמוק לתוך העור בזמן חשיפה לשמש. נזקים מקרני UVA עלולים להתגלות עם הזמן בטווח רחוק. במקרה של חשיפה ממושכת ומתמידה לשמש, הקרניים האלה גורמות להיווצרות קמטים, פיגמנטציה והזדקנות מוקדמת של העור. אך קרני UVA גם גורמות לסוגים שונים של סרטן העור בדרגות שונות.

קרני מסוג UVB הם אלה שעוזרים בהיווצרות ויטמין D בגוף. אלה קרני שמש שגורמים לשיזוף העור. אך גם יחד הן עלולות לגרום לכוויות שמש קשות בעור עם חשיפה לא מבוקרת לשמש. הקרניים האלה משחקות תפקיד ראשי וגדול ביותר בגרימת סרטן העור, כולל צורת שומה השחורה הקטלנית ביותר של סרטן העור – מלנומה ממאירה. מסנני קרינה סטנדרטיים בולמים כ-90% של קרינה UVB.

שמש

מהו סרטן העור?

סרטן העור כמו סוגים אחרים של סרטן נגרם מהתרבות כאוטית ובלתי מבוקרת של תאים. לעומת גידולים לא ממאירים בעור, גידולים ממאירים או סרטניים של העור עלולים להתפשט בכל רקמות הגוף, ולהפוך להיות קטלניים לעור ולגוף האדם. זאת הסיבה לחשיבותו של מודעות לסכנות קרינת השמש, יכולת הימנעות מפגיעת הקרינה ואיבחון מוקדם.

מי נמצא בסכנה לנזקים מקרינת השמש.

  • ילדים ותינוקות שעורם מאוד רגיש ועדין
  • אנשים בעלי עור בהיר ורגיש מאוד שנפגע בקלות מחשיפה לשמש
  • אנשים הנוטלים תרופות מסוימות שבין תופעות לוואי שהן גורמות יש רגישות לאור השמש.
  • בעלי נקודות חן כהות בעור, במיוחד כאשר יש מספר גדול מדי של נקודות כאלה.
  • אנשים שיש להם מחלות סרטן במשפחה ועלולים לקבל זכרון גנטי של המחלה.
  • ספורטאים וספורטאיות שמתוך עיסוקם הספורטיבי ותחביבים שוהים זמן ממושך בים תחת השמש החמה. המים וחול עשויים אפילו להגביר את הקרינה כיוון שהם משקפים את הקרינה מהאור.
  • אנשים שעובדים שעות מרובות תחת השמש, כמו חקלאים, עובדי בניין, דייגים, ימאים וכדומה

איך ניתן להישמר ולהימנע מנזקי השמש.

על מנת לשמור על עור בריא ולהימנע מבעיות קרינת השמש המסוכנת חשוב מאוד לא לשהות בשמש בשעות הכי מסוכנות של בין 10.00 בבוקר ל-16.00 לצהריים כאשר עוצמת הקרינה הכי חזקה.

לא לחשוף תינוקות וילדים לשמש חזקה.

לנסות תמיד לשהות כמה שיותר זמן בצל ולא תחת קרני השמש הישרים. שתיית מים מספקת עשויה להציל מהתייבשות בשהייה בשמש.

מי שעובד או שוהה זמן ממושך בחוץ תחת השמש חייב לשמור על ביגוד הולם שכולל כובע עם שוליים, בגדים מבדים קלים עם שרוולים ארוכים.

על אנשי ספורט ימי שעוסקים בגלישה, שחייה, חתירה או סאפ ונמצאים זמן ממושך באור השמש החמה, רוח וים לבחור בבגדי ים מתאימים שיוכלו להגן על עורם בפני כוויות ונזקי שמש. בגד ים לנשים עם שרוול ארוך והגנה UPF50 מהשמש עוצבו במיוחד עבור נשים שאוהבות ספורט ימי ודואגות לבריאות העור שלהן. גם מי שלא עוסקות בספורט, אבל אוהבות ים ושמש עשויות למצוא בגדי ים איכותיים עם הגנה מהשמש ושרוולים ארוכים כיעילים בשמירה על העור בזמן החופשה.

שימוש במסנני קרינה עם מקדם הגנה של לפחות SPF30 עוזר להגן את העור בפני קרינה UVA ו-UVB. חשוב למרוח קרם הגנה כחצי שעה לפני יציאה לשמש. במקרה ושהייה ארוכה יותר, חשוב לחזור על פעולה כל שעתיים-שלוש. גם שהייה בצל מחייבת מריחה של קרם הגנה כיוון שגם בצל הקרינה של השמש מאוד חזקה.

תשומת לב ומעקב אחרי הופעת סימנים ונקודות חן כהות בעור יכולה להציל חיים. הופעות בעור נקודות חן חדשות, בצבעים חשודים ובצורות "קרועות" ולא אחידות אמורות להדליק נורה אדומה ולהתריע על צורך בדיקה ומעקב על ידי רופא עור.

זהירות ואבחון מוקדם יכולים להציל חיים.